top of page
  • rachelle318

IN GESPREK MET BRENDA FRUNT VAN DE VOEDINGSACADEMIE

Tien jaar lang had ze haar eigen diëtistenpraktijk. Maar Brenda Frunt - oprichter van De Voedingsacademie – kreeg meer energie van het begeleiden van groepen om kwalen en ziekten te voorkómen, in plaats van de symptomen ervan te bestrijden. En zo veranderde de koers van één-op-één begeleiding op doorverwijzing van de huisarts, naar het inspireren van grote groepen voor hun gezondheid.



Tijdens de opleiding orthomoleculaire geneeskunde kwam ze erachter wat ze als diëtist tijdens de opleiding had gemist. Haar kennis werd verbreed met een dieper inzicht in hoe het lichaam functioneert en wat de oorzaken zijn van gezondheidsklachten.


Terug naar de basis. 'Vruchtensap is gezond; ontbijtkoek en liga's zijn gezond; brood heb je (brood)nodig; je moet zes keer per dag eten om je bloedsuikerspiegel gezond te houden; ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.'

De voedingsfabels vliegen je om de oren.

"Je hebt echt wel gedegen adviezen en experts, zoals Richard de Leth of Charlotte Labee. Daar staan wij helemaal achter”, licht Frunt toe. Maar veel dingen blijken toch anders dan we altijd hebben geleerd”.


Nu blijft de vraag: hoe dan wel? "We mogen allereerst terug naar de basis en onszelf de vraag stellen: 'hoe werkt je lijf en wat heeft het lijf écht nodig aan voedingsstoffen, vitaminen en mineralen?' In plaats van afgaan op alle labels op verpakkingen. We mogen ook terug naar de basis wat betreft voeding, en zelf en gaan koken met pure ingrediënten in plaats van met bewerkte producten.

De eerste stappen naar voeding, geen vulling Je lijf heeft geen vulling nodig, maar voeding, legt Frunt uit. Tussendoortjes, snacks en brood zijn vulling, er zit niet veel in wat we écht nodig hebben. In brood zitten natuurlijk wel vezels, maar dat kun je ook uit groente halen.


"Als ik het plat zou moeten slaan in drie stappen, dan staat 'meer groenten eten' met stip op 1. Denk aan richting de 400-450 gram groenten per dag. Groente bevatten vezels, en die zijn een voedingsbodem voor de één tot anderhalve kilo bacteriën die in je darm leven. Een goede darmgezondheid is essentieel voor je gehele gezondheid. Op 2: minder vaak per dag eten, omdat je anders continu je bloedsuikerspiegel laat pieken en dalen en energiedips ervaart gedurende de dag. En tot slot nummer 3: drink water. Dat betekent niet per se anderhalve liter per dag. De nodige hoeveelheid verschilt van persoon tot persoon. Water in plaats van suikerrijke dranken helpt enorm om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, evenals je energieniveau."


De mediterrane keuken is Frunts favoriet met alle pure producten, gevarieerde gerechten, genoeg vis, veel groenten en fruit. Bovendien is het koolhydraatarmer dan onze aardappellievende Nederlandse keuken. "Probeer anders een keer pastinaak in plaats van gewone aardappel," oppert ze. Van actiestand naar meer rust. Naast gezonde voeding hebben we ook meer rust nodig, benadrukt Frunt. Dat betekent ook meer rust in je eetpatroon. Dus in plaats van de hele dag door kleine beetjes eten, past drie goede hoofdmaaltijden beter bij ons lichaam. Zo kom je hormonaal bijvoorbeeld beter in balans. In 2021 verscheen het boek Vast Wel! van Brenda en haar collega Marieke, dat hierop aansluit. Het gaat namelijk over hoe minder vaak per dag eten je meer energie geeft.


"We zitten constant in de parasympathicus (de actiestand van het zenuwstelsel, red.), met onze telefoons, Netflix, drukke agenda's en snel tussendoor wat eten. Dat zou veel minder mogen. Meer rust inlassen - zoals door 's avonds een boek te lezen, te wandelen in de natuur en yoga te beoefenen - geven je lijf meer rust. Ik snap dat meditatie niet voor iedereen is, maar een paar minuten rustig ademhalen of even wandelen voor het ontbijt en de lunch, helpt ook al”. 'Slecht slapen zit in mijn familie' Gezonder eten vraagt 'alleen nog even' een aanpassing van leefstijl. En dat vraagt een interne motivatie en een lange adem. Daar wringt de schoen vaak nog. Frunt probeert mensen dan ook stapsgewijs te helpen. Het begint bij bewust maken: "Waar komen al die kleine klachtjes vandaan?" Ik hoor dan vaak: 'oh ik slaap altijd slecht, dat zit gewoon in de familie.' Maar vaak zit dat helemaal niet in de familie, maar ligt de oorzaak in te weinig rust nemen of verkeerde eetgewoonten.”

Hetzelfde geldt volgens Frunt voor diabetes type 2. "Dat krijg je echt niet van een keer een stuk taart eten natuurlijk. Maar met structureel teveel taart eten of te veel snacken gedurende de dag help je je alvleesklier over de flos, waarmee die als het ware vervroegd met pensioen gaat." Nadat mensen bewuster zijn, werkt Frunt aan inzichten en inspiratie. Bijvoorbeeld in de vorm van recepten, coaching en online trainingen. Het omslagpunt zit volgens de voedingsexpert vooral in zelfonderzoek en er in een groep samen aan werken. "Als je echt niet gelooft dat een roze koek je slaperig maakt en je zonder koffie de middag doorkomt, mag je het zelf gaan testen. Als je het wel gelooft trouwens ook. Want uiteindelijk krijg je een zoveel rijker en energieker leven als je de patronen weet te doorbreken. Dat gun ik iedereen."


Wil je hier meer over weten? Kijk op De Voedingsacademie voor het boek Vast Wel en tal van challenges en workshops die je kan volgen.


29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page