top of page
  • Rachelle Jongen

Welke ontlasting is (niet) goed?

Je poept als het goed is (bijna) iedere dag. In een heel leven - ervan uitgaande dat je rond de 80 jaar wordt - zou dat bijna 4000kg aan poep zijn. Net zoveel als een Aziatische olifant weegt. Maar wat zegt je ontlasting over je gezondheid?

Kijk jij altijd achterom voordat je (waardevolle informatie) doorspoelt?





'De grote boodschap' is groter dan je denkt. Het geeft namelijk veel informatie over hoe het met je darmen gesteld is, of je voeding in balans is en wat je zou kunnen doen om het te verbeteren.


Maar wat is dan goed? Dat is voor jezelf vaak lastig in te schatten. Je poept waarschijnlijk al je hele leven zoals je dat vandaag of gisteren ook deed. Als er tijdens een consult specifiek naar gevraagd wordt, blijkt de ontlasting voor veel mensen toch niet helemaal optimaal te zijn. Sommige zijn gewend heel hard hun best te moeten doen voor een paar harde keutels. Anderen zijn juist 3 keer per dag naar de wc aan het rennen omdat het erin stroomt.

Hoe zou jij je laatste ontlasting beschrijven? Ik nodig je bij deze uit er de komende tijd eens op te letten.


Ziet mijn poep er goed uit?


Idealiter poep je 1-3 keer per dag om alle afvalstoffen weg te werken en ziet het er uit als een dikke sigaar. Heb je dat iedere dag? Knap werk.

Het kan er ook anders uitzien. En dat is waar de Bristol Stool Chart om de hoek komt kijken.

Welke type had jij voor het laatst?


Bron: Stichting Darmgezondheid


Bij type 1 en 2 spreken we over constipatie, te harde poep die vaak moeilijk eruit komt.

Type 3 en 4 - de beste - zijn gezonde drollen en komen er moeiteloos uit.

Vanaf type 5 gaat het over in diarree waarbij de laatste heftige diarree is. Dikke kans dat je je hierbij niet helemaal lekker voelt.


Ontlasting zou een bruine kleur moeten hebben dankzij het bilirubine - een afbraakproduct van rode bloedcellen in je lichaam. Heeft het een andere kleur dan heeft dat vaak een oorzaak.

Zwart: sommige supplementen of medicatie kunnen dit veroorzaken maar als je niks bijzonders neemt, is het goed je dokter te raadplegen om te checken of er geen bloedingen zijn in het maag-darm-stelsel.

Groen: vaak komt dit door iets dat je hebt gegeten met een sterke groene kleur.

Wit/beige: dat kan doordat er te weinig voedingstoffen opgenomen worden, teveel vet vanuit je dieet of in een erger geval door verminderde gal in je darmen.

Rood: dit kan door bloed in de ontlasting komen, dan neem je gelijk contact met je dokter op.


Als er sprake is van een gezonde darm, dan ben je in een paar minuten klaar met die grote boodschap. Duurt het vaak lang, is het pijnlijk of kost het gewoon veel moeite? Dan is het de moeite waard te kijken waar het misgaat.


Hoe zorg ik voor mijn darm en goede ontlasting?


Spoor gevoeligheden op

Smaken en voorkeuren qua eten verschillen. Maar zeker ook hoe onze darmen reageren op bepaald voedsel. Dat kan voor iedereen anders zijn. Intolerantie voor gluten, granen of lactose komt vrijwel het meeste voor. Ook koffie, suiker, alcohol, producten met veel histamine of nachtschade groenten ( o.a. tomaten, paprika, aardappel, aubergine, rode peper, gojibessen), kunnen klachten geven van buikpijn, diarree tot luchtwegklachten of eczeem.

Hoe kom je erachter wat de boosdoener is? Er zijn allerlei testen die je kan doen maar de best en makkelijkste manier is het eliminatiedieet. Een aantal weken tot maanden -afhankelijk van de aard van de overgevoeligheid - verwijder je alle mogelijke boosdoeners uit je dieet en vervolgens herintroduceer je ze één voor één. Je lichaam geeft vanzelf aan of het ertegen kan.


Pas je voeding aan

Ons westerse dieet bevat vaak veel bewerkt voedsel en weinig vezels. Bovendien eten we vaak te veel en te vaak. Dat is funest voor onze darm.

Eet liefst zo puur mogelijk om schadelijke stoffen te vermijden en zoveel mogelijk voedingsstoffen te behouden. Met meer groenten, noten, peulvruchten en fruit krijg je al weer meer vezels binnen - streef naar 25 gram (voor vrouwen) - 35 gram (voor mannen) per dag.

Door minder vaak te eten - bij voorkeur 2-3 maaltijden per dag - en goed te kauwen geef je je lichaam de kans om alles te kunnen verteren. Voldoende vochtinname daarbij is ook belangrijk.


Beweeg en ontspan

Voldoende beweging ondersteunt je vertering en darmmotoriek. Daarnaast heeft het heel veel andere positieve effecten zoals een ontstekingsremmend effect en rustgevend effect. Stressvermindering is niet alleen lekker maar verbetert ook je darmgezondheid en dagelijkse processen in je lijf.


Check je microbioom

Aan onze poep kunnen we veel zien. Echter brengt een microbioom analyse meer aan het licht. Je microbioom - de verzameling aan bacterien en overige beestjes in je darm - hoort in balans te zijn om zowat alle systemen in je lichaam mogelijk te maken. Healthy gut, healthy body. Een verstoring in deze balans veroorzaakt veel fysieke en mentale ellende uiteenlopend van auto-immuunziekten, darmklachten tot huidafwijkingen en psychische stoornissen.

Door middel van pre- en probiotica kan je die disbalans - ook wel dysbiose - herstellen en verbetert je ontlasting vaak als vanzelf.


Kortom met een brede aanpak zorg je niet alleen voor goede poep maar zeker ook voor gezondere processen die uiteindelijk weer tot een gezondere darm leiden.


Roept dit vragen op of wil je aan de slag met je gezondheid maar nog geen idee hoe?

Neem dan contact op of plan een kennismaking is.











23 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page